Van der Spek Uitvaart lanceert nieuwe campagne

Uitvaarten worden steeds persoonlijker. Een groot verschil met twintig jaar geleden, zien ze bij Van der Spek Uitvaart uit Rotterdam. Rouwen om het gemis van een dierbare zal nooit veranderen, maar een uitvaart wordt steeds vaker gezien als de viering van iemands leven in één dag. 

Viering van het leven

Het Rotterdamse familiebedrijf Van der Spek Uitvaart gaat al generaties mee en ziet in de praktijk dat uitvaarten steeds minder traditioneel worden. Geen stemmige uitvaart met een kopje koffie na, maar het afscheid als viering van hoe iemand was. Martin van der Spek vertelt: ‘Een uitvaart is eigenlijk de weerspiegeling van iemands leven in een dag. Het is een herdenking en geeft troost, maar is op een mooie manier vaak ook een viering van het leven. We merken dat er steeds meer behoefte komt aan een persoonlijke invulling van het laatste afscheid. Met ruimte voor een lach en een traan samen terugkijken op betekenisvolle gebeurtenissen en waardevolle herinneringen. Zo kwamen we op het idee om een drietal commercials te produceren die laten zien hoe je die persoonlijke invulling in de praktijk kunt brengen.’

Het kan ook anders

Het drieluik moet op eigenzinnige manier laten zien dat het ook anders kan. Een uitvaart mag traditioneel zijn, maar dat hoeft niet. ‘We hebben veel ervaring met het organiseren van bijzondere uitvaarten en willen hiermee laten zien dat een uitvaart ook op een andere manier ingevuld mag worden. Op een manier die echt past bij de persoon waar het om gaat.’ De commercials moeten kijkers inspireren op het gebied van muziek, catering, de plechtigheid, maar bijvoorbeeld ook de keuze voor een bijzondere afscheidslocatie. ‘Wist je dat een uitvaart bijvoorbeeld helemaal niet in een uitvaartcentrum plaats hoeft te vinden? Deze kan ook op een mooie plek aan het water worden gehouden. Afscheid nemen midden in de natuur, met alle rust en ruimte om je heen op een serene plek. Vooral als iemand erg van natuur hield is dat extra bijzonder.’

Eigenzinnig drieluik

De campagne wordt in afzonderlijke delen gelanceerd op RTV Rijnmond en zal ondersteund worden door een radiocampagne. In de eerste video staat het groene en moderne crematorium Minnendael van Van der Spek Uitvaart in Zwijndrecht centraal. In de tweede commercial (lancering voorjaar 2024) komt een bijzondere uitvaartlocatie aan bod. Het derde deel wordt in het najaar van 2024 uitgebracht en hierin komt een bijzondere vorm van asverstrooiing naar voren. De commercials zijn in succesvolle samenwerking geproduceerd met Uitvaart-platform.nl.

Van der Spek Uitvaart is een echt Rotterdams familiebedrijf dat al sinds 1888 uitvaarten verzorgt. Martin vervolgt: ‘Wij zijn blij en dankbaar dat families al zo lang zo veel vertrouwen hebben in onze dienstverlening. We doen ons uiterste best dat vertrouwen waar te blijven maken. Daarom zijn we constant in beweging en op zoek naar nieuwe manier om een waardig afscheid vorm te geven. Wat we willen bereiken is dat ondanks het verdriet een uitvaart als dierbare herinnering achterblijft. Zo ontstond ook het idee voor het drieluik, we hopen mensen hiermee te inspireren.’

Martin van der Spek

Bekijk de video

Het leven is geen rechte lijn, niet te vangen in een kader. En een uitvaart? Die hoeft – net als het leven zelf – óók niet te verlopen volgens een vast ontwerp.

Kies bijvoorbeeld voor een liefdevolle ingetogen uitvaart op een idyllische plek in de buitenlucht. In kleine kring met alleen naaste familie en een paar goede vrienden of juist met een grote groep bekenden. Samen zorgen we dat het afscheid ondanks het verdriet, achterblijft als een mooie herinnering. Een uitvaart, zoals jij was.