Zodra er een melding van overlijden binnenkomt gaat ons team aan de slag. Voor een uitvaart krijgen we geen tweede kans, alles moet in één keer goed gaan en daarom is het extra belangrijk dat taken goed op elkaar afgestemd worden. Of iemand nou direct met nabestaanden werkt of een backoffice functie bekleedt: iedereen vervult bij van der Spek Uitvaart een belangrijke rol. Een uitvaart is altijd een team effort.
Een van die schakels binnen het Van der Spek team is Nienke van Wasbeek (22). Ze gaat aan de slag zodra het rouwdrukwerk gemaakt moet worden.
Betekenisvol werk
“Ik ben in 2016 begonnen met de opleiding Allround Mediamaker aan het Grafisch Lyceum in Rotterdam, daarna ben ik nog drie jaar Mediavormgever gaan doen. Toen ik na mijn opleiding een baan zocht, stuitte ik op een vacature bij van der Spek Uitvaart”. Over de functie was ze niet meteen enthousiast vertelt ze eerlijk. “Constant geconfronteerd worden met een onderwerp waar de meeste mensen zich liever niet mee bezig houden – de dood – ik moest er even over nadenken. Wil ik dat wel? Toch bleef de vacature door mijn hoofd spoken. Al snel veranderde mijn gevoel en bedacht ik me dat het eigenlijk ontzettend betekenisvol werk is. Ik werd aangenomen en daar bleek ik gelijk in te hebben.”
Kwetsbare periode
De tijd rond een uitvaart is een kwetsbare periode voor nabestaanden. Een periode waarin goede zorg een groot verschil kan maken, Nienke vertelt: “Je staat nabestaanden bij op een heel moeilijk moment in hun leven, hoe mooi is het dan dat je iets kan maken dat echt bij een overleden dierbare past? We werken als vormgevers nauw samen met de backoffice. Zij zorgen samen met de uitvaartadviseurs voor de inhoudelijke planning van een uitvaart”. Zodra de wensen van de nabestaanden duidelijk zijn en de details van de uitvaart bekend, gaat Nienke met haar collega’s zo snel mogelijk aan de slag. Het is immers belangrijk dat rouwkaarten vlug op de post gaan, anders kunnen mensen die graag aanwezig willen zijn, de uitvaart missen. “Ik ontwerp samen met ons team kaarten, maar zorg ook voor het drukken ervan. We snijden, rillen en vouwen hier alles zelf. Zo kunnen we precies maken wat de familie graag wil hebben. We zijn constant op zoek naar nieuwe opties om mensen te bieden. Binnenkort wordt er bijvoorbeeld een folieprinter geplaatst, hiermee is het straks ook mogelijk gouden of zilveren folieletters aan een kaart toe te voegen. Zo wordt een kaart nog persoonlijker.”
Ontzorgen
“Iedere kaart is anders, dat maakt het werk afwisselend. Soms heb je opdrachtgevers die heel goed weten wat ze willen, die hebben de kaart bij wijze van spreken zelf al uitgetekend voor je. Andere mensen weten het nog niet zo goed. Dat ik ze kan helpen met de zoektocht naar iets dat bij ze past is heel mooi aan dit werk.” Van der Spek Uitvaart is 24 uur per dag bereikbaar voor uitvaartmeldingen, dat vraagt flexibiliteit van het team. “Het is hard werken, want ook op feestdagen en in de weekenden overlijden mensen. Wanneer het om een leeftijdsgenoot of pasgeborene gaat grijpt het werk me weleens aan, maar over het algemeen sta ik er net als andere collega’s heel nuchter in. Dat moet wel, anders kunnen we ons werk niet goed doen. Ik zie vooral de positieve kanten van het vak en hoe we mensen kunnen ontzorgen op een belangrijk moment.” Op persoonlijk vlak heeft haar werk voor meer diepgang gezorgd: “Wat ik van te voren niet had verwacht is dat ik met mensen in mijn omgeving makkelijker over de dood praat, met mijn ouders bijvoorbeeld. Dat heeft voor mooie gesprekken gezorgd.”
Contact
Hoe kunnen wij u van dienst zijn? Neem contact met ons op voor meer informatie over onze uitvaartzorg. Voor het melden van een overlijden zijn wij 7 dagen per week dag en nacht bereikbaar.