Checklist: Melden van een overlijden

Deze checklist kunt u gebruiken als een praktisch hulpmiddel om alle zaken rondom de uitvaart goed voor te bereiden en te regelen. Uiteraard kunt u voor verdere vragen terecht bij één van onze medewerkers of uw uitvaartadviseur. Wij zijn 24/7 telefonisch bereikbaar op: 010 – 447 99 00

  • Stap 1: Bel eerst de behandelend huisarts voor het melden van een overlijden. Deze dient het overlijden officieel vast te stellen.
  • Stap 2: Bel Van der Spek Uitvaart. Onze medewerker zal de eerste noodzakelijke informatie met u bespreken. Wie is de overledene? Op welke locatie is de persoon overleden? Moet de overledene overgebracht worden naar een andere locatie? Vervolgens wordt er samen met u een afspraak gemaakt waarop de uitvaartadviseur de uitvaart met u komt bespreken.

Deze zaken vragen wij u vooraf te inventariseren

Nadat u het overlijden heeft gemeld bij de huisarts en de uitvaartonderneming vragen wij u na te denken over de volgende onderwerpen:

  • Wie zijn de directe nabestaanden?
  • Is er een donorcodicil?
  • Is er sprake van een uitvaartverzekering? (tip: zoekservice uitvaarpolis)
  • Is er sprake van een testament? (tip: Centraal Testamentenregister)
  • Is er een wilsbeschikking of voorbespreking geweest?
  • Is er al een adressenlijst?

Voorbereiden van het regelgesprek

Indien van toepassing en beschikbaar:

  • Kleding en evt sieraden van de overledene
  • Legitimatiebewijs van de overledene
  • Legitimatiebewijs van de persoon die opdrachtgever wordt van de uitvaart
  • Trouwboekje

Deze onderwerpen zullen wij tijdens het regelgesprek met u bespreken

Indien van toepassing:

  • De keuze voor begraven of cremeren
  • De wijze van verzorgen, kleden, haardracht en make-up
  • Het regelen van de formaliteiten (aangifte overlijden, regelen van officiële documenten etc.)
  • Wilt u een thuisopbaring, een opbaring in het uitvaartcentrum of een familiekamer?
  • Het uitzoeken van de kist; het type en kleur
  • Bespreken van het rouwvervoer: soort, kleur, volgauto’s
  • Het uitzoeken van het rouwdrukwerk en het opstellen van de tekst (tip: gedichten)
  • De locatie waar de condoleance- en/of afscheidsplechtigheid gaat plaatsvinden
  • De invulling van de condoleance
  • De invulling van de afscheidsplechtigheid. (sprekers, muziek, catering)
  • etc.

Wilt u gebruik maken van onze gratis dienst Memoria?

Memoria is een online dienst die kosteloos wordt aangeboden. Er wordt een herdenkingspagina voor de overledene aangemaakt en afgeschermd door middel van een inlogcode. Op de pagina wordt overzichtelijk informatie verstrekt aan bezoekers en belangstellenden. Memoria biedt u de volgende functionaliteiten:

  • Informatie omtrent de uitvaart (locaties, adres, routebeschrijving, parkeerinformatie)
  • Digitaal condoleanceregister; mooie herinneringen die bezoekers delen kunnen tot steun zijn.
  • Als nabestaande kunt u eenvoudig muziek uitkiezen en aanleveren
  • Als nabestaande kunt u eenvoudig foto’s aanleveren voor een fotopresentatie
  • Als nabestaande kunt u het drukwerk bekijken en accorderen.

Denk ook nog aan:

  • Opzeggen van abonnementen op kranten en tijdschriften (tip: Opzegdienst)
  • Opzeggen van lidmaatschappen van verenigingen, goede doelen, maatschappelijke organisaties (tip: Closure)
  • Bankrekeningnummers van eigen (spaar)rekeningen. Check of er automatische incasso’s lopen. Ga na of deze beëindigd kunnen worden
  • Rekeningnummers (van spaarloon, levensloop, etc)
  • Onderzoek of iemand misschien een registratie heeft bij het BKR (tip: Bureau Krediet Registratie)
  • Het aanvragen van een nabestaandenuitkering. (tip: Sociale Verzekeringsbank)
  • Inlognamen en wachtwoorden van websites of online diensten
  • Opzeggen van social media-accounts

Nuttige links

Vul de vragen in, bekijk in uw persoonlijk overzicht wat u moet regelen met de overheid en bij welke instantie u moet zijn.